ایده های جدید در طراحی غرفه
حضور در نمایشگاه های مختلف مثل نمایشگاه ایران پلاست ، مواد غذایی، دکوراسیون داخلی و … جهت معرفی محصولات و خدمات شرکت یکی از بهترین روش های تبلیغاتی است. طراحان غرفه نمایشگاهی می بایست با در نظر گرفتن استانداردها و اصول طراحی غرفه و بکارگیری ترفندها و ایده های جدید در طراحی، مزیت رقابتی جهت غرفه ایجاد کرده و مراجعه کنندگان را جهت بازدید از غرفه متقاعد سازند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ایده های جدید در طراحی غرفه نمایشگاهی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
مزایای استفاده از ایده های جدید طراحی
جهت طراحی غرفه های نمایشگاهی استانداردهای تعریف شده ای وجود دارد. مهندسین طراح با در نظر گرفتن این استانداردها و با در نظر گرفتن خواست کارفرما، نوع نمایشگاه، بازار هدف، نوع محصولات و خدمات، اندازه غرفه و … به طراحی غرفه نمایشگاهی اقدام می کنند. اما آنچه که مزیت رقابتی برای غرفه نمایشگاهی در مقایسه با دیگر غرفه ها ایجاد می کند، استفاده از خلاقیت و نوآوری و بکارگیری سبک های جدید در طراحی غرفه است.
بازدیدکنندگان نمایشگاه حین مراجعه و بازدید با غرفه های استانداردی مواجه می شوند که یکی را پس از دیگری بازدید می کنند، اما آنچه غرفه نمایشگاهی را در اذهان بازدیدکنندگان خاص جلوه داده و تمایل و رغبت زیادی در آنها جهت بازدید به وجود می آورد استفاده از طراحی خاص غرفه نمایشگاهی است، طراحی غرفه ای خاص نخواهد بود مگر اینکه از ایده های جدید، خلاقیت و نوآوری در طراحی غرفه نمایشگاه استفاده شود.
اصول و استانداردهای طراحی غرفه
به منظور طراحی غرفه ایده آل لازم است تا استانداردهای زیر مورد توجه قرار گرفته و به منظور ایجاد غرفه ای متفاوت در مقایسه با سایر غرفه ها در هر کدام از استانداردهای معرفی شده، ایده ها و خلاقیت های جدیدی توسط طراحان مورد استفاده قرار گیرد. این استانداردها عبارتند از:
- تعیین اهداف: پیش از طراحی غرفه لازم است تا درباره هدف خود و آنچه که می خواهید به آن برسید، فکر کنید. شناخت این اهداف هستند که به چیدمان، طراحی و هر کاری که قرار است در غرفه انجام گیرد، جهت می دهد.
- اطلاع به مردم در خصوص علت بازدید از غرفه: لازم است به بازدیدکنندگان اطلاع رسانی شود که چرا لازم است از غرفه ما بازدید کنند و چه چیزی غرفه ما را از سایر غرفه ها متمایز می کند. اینکه لوگو به گونه ای طراحی و نصب گردد که از دور و به راحتی دیده شود، در این زمینه موثر است، همچنین استفاده از عبارتی کوتاه یا با استفاده از کلمات کلیدی حضور برند خود در غرفه را به اطلاع عموم برسانید. لازم است در بازدیدکنندگان احساس فوریت ایجاد کرد و ان ها را متقاعد ساخت که اگر امروز از عرفه بازدید کنند، پیشنهادی ویژه دریافت خواهند کرد.
- استفاده مناسب از فضا: در هر اندازه ای از غرفه، لازم است تا همواره فضایی جهت تعامل با بازدیدکنندگان در نظر گرفته شود، این فاکتور یکی از مهمترین پارامترهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بوده و ارزش گذاردن بر مشتریان و مراجعه کنندگان سبب می گردد تا آنها برای برند ما ارزش قائل شوند.
- استفاده از ایده هایی برای جذب مخاطبین اهمیت زیادی دارد، برای مثال می توان برای جلب نظر بازدیدکنندگان به ارائه تصاویر و فیلم هایی از محصولات و خدمات مورد ارائه پرداخت، اگر محصولات غذایی باشند، می توان پیش از خرید برای مشتریان امکان چشیدن ماده غذایی را فراهم کرد، استفاده از هدایا و … همگی در جلب مشتریان مفید هستند.
- نمایش زنده محصولات و خدمات: یکی از روش های جلب مخاطبین نمایش زنده محصولات و خدمات به آن ها است. این ایده حتی برای محصولات بزرگ نیز کاربرد دارد، برای مثال در نمایشگاه آسانسور، برند می تواند یک نمونه از اتاق آسانسور و المان ها و قطعاتی که در طراحی این المان مورد استفاده قرار می گیرند را به عموم نمایش دهد.
ایده های جدید طراحی غرفه نمایشگاهی
روش های زیر به عنوان راهکارهایی جدید در طراحی غرفه نمایشگاهی محسوب شده و سبب جلب مخاطبین بیشتر می گردد. برخی از این ایده ها عبارتند از:
- استفاده از ال ای دی: اگرچه استفاده از ال ای دی و نمایش تصاویر و فیلم های مربوط به محصولات و خدمات موثر است، اما جانمایی آن در غرفه و اندازه آن متناسب با اندازه غرفه، می تواند مزیت استفاده از ال ای دی در طراحی غرفه را دو چندان کند. می توان از ال ای دی های شفاف و خمیده، تونل ال ای دی، کفپوش LED و … استفاده کرد.
- استفاده از تکنولوژی های جدید: استفاده از تکنولوژی های جدید مانند وب سرویس، نمایشگرهای لمسی، سامانه های هوشمند، ربات ها و … موثر هستند. .ب سروس سبب می گردد تا برند بتواند محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین برای مخاطبین نمایش دهد. نمایشگرهای لمسی در غرفه به مشتریان جهت گرفتن اطلاعات بیشتر یا انجام فعالیت های تعاملی مانند بازی کمک می کند. غرفه داران می توانند مراجعین را از طریق واقعیت مجازی با شرکت و محصولات و خدمات آن آشنا نمایند. برای مثال در نمایشگاه آسانسور ، با استفاده از واقعیت مجازی، مشتریان به دنیای طراحی و مراحل مختلف ساخت نمایشگاه دعوت شده و با مراحل مختلف ساخت آسانسور و تجهیزات و متریال مورد استفاده آن آشنا می شوند.
- استفاده از عناصر معماری در سقف و دیوار: یکی از ایده های جدید در طراحی غرفه بکارگیری عناصر آویزان از سقف است، حتی استفاده از پارتیشن هایی که بطور خلاقانه در غرفه چیدمان شده اند، فضای خاص تری را برای مراجعین ایجاد خواهند کرد.
- دیوار سبز یا گرین وال: استفاده مناسب از دیوار سبز به ویژه زمانی که محصولات و خدماتی وابسته به طبیعت ارائه می گردند می تواند موثر بوده و سبب جلب هرچه بیشتر مخاطبین شود.
- اشکال سازه ای خاص: استفاده از اشکال مربعی، مستطیلی و ساده غرفه های نمایشگاهی مخاطبین را به خود جلب نمی کند و توصیه می گردد تا از اشکال و سازه های خاص در طراحی غرفه استفاده گردد.
- طراحی ساده و مینیمال: استفاده از طراحی های شلوغ و پر زرق و برق همواره سبب جلب مخاطبین بیشتر نمی شود، گاهی بسته به نوع نمایشگاه استفاده از طراحی های ساده و مینیمال می تواند سبب جذب مشتریان شود.
- تأکید بر محصولات و شعار سازمان: شعار سازمان را به گونه ای در غرفه به نمایش بگذارید که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته و در اذهان آن ها باقی بماند.
- روش خلاقانه در ارائه محصولات: نمایش محصولات به صورت ترکیبی از صدا، نور و تصویر یکی از روش های خلاقانه طراحی غرفه است و توجه مراجعه کنندگان زیادی را به خود جلب می کند.
- بکارگیری گرافیک در غرفه: با استفاده از تصاویر زیبا و هوشمندانه، می توان مفاهیم زیادی را در مدت زمان کوتاهی به مراجعه کنندگان انتقال داده و آنها را راهنمایی کرد. توصیه میگردد تصاویر و گرافیکی که در غرفه مورد استفاده قرار می گیرد، با رنگ آمیزی و نورپردازی غرفه هماهنگی لازم را داشته باشد تا بیشترین تاثیر را در مخاطب القا کند.
ویژگی های غرفه نمایشگاهی ایده آل
هرچه المان های طراحی در غرفه بطور مناسبی استفاده شده باشد و طراحان غرفه نمایشگاهی از ایده ها و راهکارهای خلاقانه تری در طراحی غرفه استفاده کرده باشند، مخاطبین بیشتری به غرفه جذب شده و غرفه عملکرد بهتری خواهد داشت. برخی از ویژگی های غرفه نمایشگاهی ایده آل عبارتند از:
- طراحی غرفه نمایشگاهی می بایست به گونه ای باشد تا در نگاه اول نظر مخاطبین را به محصولات و خدمات ارائه شده در غرفه جلب کند.
- لازم است تا طراحی غرفه با محصولات و خدماتی که در غرفه ارائه می شود، هماهنگی لازم را داشته باشد.
- لازم است تا در غرفه نمایشگاهی نمونه اصلی از محصولات و خدمات ارائه شده بطور واقعی و ملموس برای مخاطبین نشان داده شود.
- می بایست شعار برند با گرافیکی مناسب و بطور واضح به مخاطبین نشان داده شود.
- اشغال کردن غرفه با آیتم های مختلف و شلوغ کردن آن توصیه نمی گردد، امروزه طراحی ساده و مینیمال مورد توجه بوده و با استقبال خیل زیادی از مخاطبین مواجه است.
- در غرفه نمایشگاهی مناسب، لزوماً فضایی جهت تعامل و ارتباط با مشتریان در نظر گرفته شود.
- استفاده از المان های طبیعی با استفاده از گرین وال، فلاور باکس، انواع گلدان و … در غرفه به ویژه غرفه های وابسته به محصولات کشاورزی توصیه می گردد.
شرکت رایمون
رایمون یکی از بهترین شرکت ها در زمینه طراحی غرفه های نمایشگاهی است. این شرکت با استفاده از تیمی متخصص، مجرب و خلاق به دنبال طراحی غرفه های نمایشگاهی متمایز و قابل توجه است. رایمون از انجمن رسمی غرفه سازان ایران مجوز داشته و فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است. این شرکت در انواع زمینه غرفه های نمایشگاهی سابقه همکاری داشته و طراحی های قابل توجهی از غرفه ها در نمایشگاه های مختلف ارائه کرده است.