گوناگون

۱۰ علت جوش آوردن ماشین در تابستان

۱۰ علت جوش آوردن ماشین در تابستان

چندین علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان وجود دارند که باید با آن‌ها آشنا باشید. برخی از این علل به راحتی قابل تشخیص هستند و مشکل ناشی از آن‌ها قابل رفع است. اما گاهی مشکلات عمیق تری باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند که نیاز به بررسی کارشناسی دارند. قرار گرفتن در چنین وضعیتی برای هیچ راننده ای خصوصاً افراد مبتدی، خوشایند نیست. به همین علت حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنید. در ادامه به معرفی چند علت جوش آوردن خودرو اشاره می‌کنیم.

اتمام ضد یخ

رانندگی چه در تابستان و چه در زمستان با وجود کمبود ضد یخ می‌تواند منجر به خرابی سیستم خنک کننده خودرو شود. در صورتی که سطح این مایع خنک کننده از میزان مشخصی کمتر شود، ممکن است با جوش آوردن موتور مواجه شوید. در این حالت باید مخزن مایع خنک کننده را چک کرده و برای پر کردن آن اقدام کنید. به این منظور باید به میزان مساوی از آب و ضد یخ استفاده کنید.

از طرف دیگر سطح و کیفیت مایع خنک کننده برای نظارت بر عملکرد رادیاتور مهم است. خنک کننده بدون سیلیکات تازه و بدون بورات یک ماده ایده آل محسوب می‌شود، زیرا خنک کننده‌های مبتنی بر سیلیکات خطر تجمع گل و لای را در رادیاتور افزایش می‌دهند. همچنین خنک کننده قدیمی اسیدی می‌شود و سیستم رادیاتور داخلی را از بین می‌برد. سطح پایین مایع خنک کننده معمولاً نشانه وجود مشکل در یکی از قسمت‌های رادیاتور مانند واشر سر یا درپوش رادیاتور است.

پمپ آب خراب

دیگر علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان، خراب شدن پمپ آب است. این قطعه از خودرو وظیفه به گردش درآوردن مایع خنک کننده را به سراسر موتور بر عهده دارد. اگر ماده ضد یخ کثیف باشد یا در جایی تجمع کند، می‌تواند گرم شدن موتور را در پی داشته باشد. به همین دلیل باید وضعیت پمپ آب در چنین شرایطی بررسی شود و از سالم بودن این قطعه اطمینان حاصل کرد.

گاهی نیز واشر موجود در سیستم خراب می‌شود که در این حالت می‌تواند روی توانایی پمپ آب برای به گردش درآوردن مایع خنک کننده در سیستم رادیاتور تأثیر بگذارد. در چنین حالتی باید منتظر گرم شدن بیش از حد خودرو و عواقب احتمالی باشید.

نشتی در سیستم خنک کننده

عامل مهم دیگری که منجر به جوش آوردن ماشین در تابستان می‌شود، نشتی در سیستم خنک کننده است. اگر مطمئن هستید که اخیراً از ضد یخ استفاده کرده اید، اما مخزن آن خالی است، پس می‌توانید به وجود نشتی در سیستم خنک کننده مشکوک شوید. البته تشخیص نشتی کار چندان سختی نیست، زیرا این مایع با ایجاد لکه‌های ایجاد شده در زیر خودرو قابل مشاهده است. مایع خنک کننده خودرو معمولاً بوی شیرینی دارد، پس نباید آن را با ماده دیگری مثل روغن خودرو اشتباه بگیرید. ضمن اینکه بسته به برند سازنده رنگ آن بین آبی، نارنجی و سبز متغیر است.

آب بندی سیستم

یک علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان، آسیب دیدگی آب بندی سیستم خنک کننده است. ورود هوای اضافی به رادیاتور می‌تواند منجر به بروز فشار در سطوح داخلی این سیستم شود. بروز چنین حالتی به دلیل حساسیت این سیستم، می‌تواند روی جریان خنک کردن خودرو و توانایی رادیاتور تأثیر منفی بگذارد. بنابراین در چنین حالتی جریان هوا و در کنار آن انبساط مایع خنک کننده باید کنترل شود تا مانع از جوش آوردن موتور شود. البته فراموش نکنید که بی توجهی به ورود جریان هوا می‌تواند منجر به بالا رفتن خوردگی ماشین شود.

علاوه بر آب بندی سیستم، در رادیاتور نیز ممکن است علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان باشد. این در سه بخش آب بندی مختلف با نام‌های اصلی، فشاری و برگشتی دارد که به منظور کنترل میزان فشار، جریان مایع ضد یخ و انبساط در کل سیستم رادیاتور در این سیستم تعبیه شده اند. به همین دلیل اگر این سه بخش رادیاتور عملکرد خوبی نداشته باشند، ممکن است خودرو بیش از حد گرم شود. بهترین توصیه برای نگهداری از در رادیاتور این است که هر ۵ سال یک بار آن را تعویض کنید.

مشکل در فن رادیاتور

زمانی که خودرو در حرکت نیست، فن رادیاتور باعث خنک نگه داشتن سیستم خودرو می‌شود. این فن به کمک شبکه ای از سیم‌های مختلف به بخش رادیاتور اتومبیل متصل می‌شود. فن رادیاتور مستعد خوردگی است، بنابراین به مرور زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شود. پس اگر نتواند به خوبی باعث گردش هوای کافی در سیستم شود، می‌تواند جوش آوردن خودرو را در پی داشته باشد.

ترموستات معیوب

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به عنوان علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان محسوب شود، مشکل در ترموستات خودروست. این قطعه می‌تواند سطح گرما را در مایع خنک کننده تشخیص دهد. طراحی آن به گونه ای است که با داغ شدن موتور، باز شده و باعث می‌شود که مایع خنک کننده موجود در رادیاتور به درون موتور جریان پیدا کند و از سوی دیگر ماده گرم شده را برای خنک شدن به سمت رادیاتور هدایت می‌کند. مشکل ترموستات که منجر به جوش آوردن خودرو می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که این قطعه باز نشود و در همان حالت بسته گیر کند.

سطح پایین روغن

سطح روغن پایین در خودرو را نیز می‌توان علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان دانست. خارج از اینکه اتومبیل شما برای عملکرد بهتر به روغن کاری مداوم نیاز دارد، سطح روغن موتور هم می‌تواند باعث کنترل دمای کلی اتومبیل شود. پس اگر سطح آن از حالت معمول کمتر شود، ممکن است در جاده با گرم شدن موتور مواجه شوید.

وجود مشکل در شیلنگ و تسمه

وجود مشکل در بخش‌های تسمه و شیلنگ رادیاتور هم می‌تواند باعث جوش آوردن خودرو شود. برای مثال اگر شیلنگ سوراخ باشد یا تسمه آن فرسوده باشد، از عملکرد اصلی خود یعنی حفظ جریان هوا و مایع خنک کننده دور می‌شوند. بنابراین آسیب غیر منتظره ای به خودرو وارد خواهد شد.

باتری قدیمی

یکی دیگر از عوامل گرم شدن ماشین که شاید بسیاری از افراد به آن توجهی نداشته باشند، قدیمی بودن باتری ماشین است. یک باتری قدیمی نمی‌تواند انرژی لازم را برای حرکت خودرو تأمین کند، بنابراین موتور باید بیشتر کار کند که به دنبال آن بیشتر گرم می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از قرار گرفتن در چنین شرایطی حتماً به زمان تعویض باتری ماشین خود دقت کنید.

مشکل در مبدل بخاری

مورد جالب دیگری که روی داغ شدن موتور تأثیر دارد، آسیب دیدگی مبدل حرارتی است. بنابراین اگر هسته بخاری خودرو به هر علتی مسدود شود، می‌تواند مانع به جریان افتادن مناسب ضد یخ شود که در نهایت جوش آوردن خودرو را در پی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا