رپورتاژ آگهی

چه مغازه ای بزنیم که سود داشته باشه ( در شرایط بد اقتصادی )

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت در ایسنا نشان می‌دهد که تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعال بوده‌اند که نیمی از آن‌ها به توزیع محصول مشغول هستند. نکته جالب توجه اینجاست که همه آن‌ها فعالیت می‌کنند و هنوز این گزینه برای کسب درآمد اشباع نشده است. پس مغازه زدن همچنان یکی از گزینه‌های در دسترس و خوش قلق برای کسب درآمد است. اما در این مغازه چه محصولی باید فروخت که در شرایط بد اقتصادی سرمایه دچار رکود نشود؟

راهنمای جامع راه اندازی مغازه در شرایط سخت اقتصادی

برای اینکه مغازه شما به خصوص در شرایط اقتصادی بد بتواند سودآور باشد، باید محصولی بفروشید که ویژگی‌های زیر را داراست:

۱٫ تقاضای بالا و مداوم: محصولاتی که مشتریان دائمی دارند، ریسک پایین‌تری در فروش دارند. این ویژگی در خوراکی‌ها بیشتر یافت می‌شود.

۲٫ سرمایه اولیه کم: هزینه اولیه برای راه‌اندازی کسب ‌و کار نباید بیش از حد سنگین باشد.  لوازم جانبی موبایل و لوازم تحریر چنین ویژگی‌ای دارند.

۳٫ حاشیه سود بالا: محصولاتی که قیمت مصوب ندارند، امکان سوددهی بیشتری را فراهم می‌کنند. روی بسته‌بندی اکثر لوازم جانبی موبایل، پوشاک و اکسسوری، لوازم آرایشی و بهداشتی و… قیمتی درج نشده است. در نتیجه فروشنده می‌تواند قیمت را با توجه به شرایط تعیین کند.

۴٫ تأمین آسان: دسترسی ساده و سریع به عمده‌فروشان معتبر اهمیت زیادی دارد.  اینکه برای تأمین اجناس به شهر دیگری نروید یا در ازدحام جمعیت معطل نشوید باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود. مثلاً تهیه پوشاک و وصل شدن به تأمین‌کننده اصلی کار چندان آسانی نیست و در این زمینه تعداد واسطه‌های زیاد است.

۵٫ ریسک پایین در نگهداری: محصولاتی که فاسد نمی‌شوند یا شرایط نگهداری ویژه‌ای ندارند، مناسب‌تر هستند. خوراکی‌ها اگرچه تقاضای بالایی دارند اما دارای تاریخ انقضا و شرایط خاص نگهداری هستند.

۶. امکان فروش آنلاین: محصولاتی که به راحتی پست می‌شوند برای فروش آنلاین هم مناسب هستند. محصولاتی که کوچک، کم وزن و دارای بسته‌بندی می‌توانند فروش آنلاین خوبی داشته باشند. همچنین احتمال مرجوع کردن کالا توسط مشتری باید به حداقل برسد که این ویژگی در کالاهایی چون پوشاک دیده نمی‌شود.

فروش لوازم جانبی موبایل؛ یک ایده خوب برای تأسیس مغازه 

 

با توجه به مشخصاتی که برای انتخاب کالای مغازه گفته شد، لوازم جانبی موبایل یک گزینه مناسب برای زدن مغازه در شرایط اقتصادی بد است. دلایل زیر نشان می‌دهد این ایده ارزش سرمایه‌گذاری خواهد داشت:

۱.  بازار گسترده و دائمی  لوازم جانبی موبایل

تقریباً تمام افراد جامعه از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند. هر گوشی به لوازم جانبی مختلفی مانند گلس، قاب محافظ، کابل شارژر و… نیاز دارد. این محصولات نه‌ تنها در فواصل زمانی مختلف مورد تقاضا هستند، بلکه محدود به فصل یا مناسبت خاصی هم نمی‌شوند.

۲. نیاز لوازم جانبی گوشی به سرمایه اولیه پایین 

راه‌اندازی مغازه لوازم جانبی موبایل نیاز به هزینه بالایی ندارد. شما می‌توانید با سرمایه‌ای حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان کار خود را شروع کنید و محصولات ضروری و پرفروش را تهیه کنید.

۳. تأمین ساده از عمده‌فروشی‌های لوازم جانبی موبایل 

با مراجعه حضوری به عمده‌فروشی‌ها می‌توانید محصولات خود را با قیمت مناسب تأمین کنید. یک خبر خوب برای علاقه‌مندان به این حوزه این است که برخی عمده‌فروشان لوازم جانبی موبایل در دنیای مجازی هم فعال هستند چون زمینه کاری آن‌ها ایجاب می‌کند با تکنولوژی همسو باشند. بنابراین شما می‌توانید از پشت سیستم خود در خانه از طریق یک عمده فروشی لوازم جانبی گوشی مثل brezaee.com محصولات مغازه خود را سفارش بدهید.

۴. حاشیه سود خوب بازار لوازم جانبی

لوازم جانبی موبایل قیمت مصوب ندارند و شما می‌توانید بر اساس تقاضای مشتریان و قیمت‌گذاری رقبا، حاشیه سود مناسبی برای محصولات خود تعیین کنید.  البته بسیاری از لوازم جانبی به کشور وارد می‌شوند و قیمت‌ آن‌ها وابسته به قیمت دلار است. در نتیجه اگر قیمت دلار افزایشی باشد قیمت محصولات شما هم بالا می‌رود و از تورم ایجاد شده عقب نخواهید ماند.

۵. درآمد چند برابری با فروش آنلاین لوازم جانبی گوشی

ابعاد کوچک و بسته‌بندی مناسب لوازم جانبی موبایل امکان ارسال آسان آن‌ها با پست، پیک و تیپاکس را فراهم می‌کند. همچنین تولید محتوای لازم برای فروش آنلاین این محصولات، به دلیل وجود اطلاعات و عکس‌های آماده در سایت‌های تولیدکنندگان و نمایندگی‌های فروش بسیار ساده است.

 

 

 چگونه با سرمایه کم یک مغازه سود آور راه اندازی کنیم ؟

راه‌اندازی مغازه با سرمایه محدود نیازمند رعایت نکات زیر است:

۱. تمرکز بر محصولات پرفروش: نیازی نیست همان اول کار همه دسته‌بندی‌های محصولی را موجود کنید.

۲. استفاده از تبلیغات هدفمند: با تبلیغات محلی کم‌هزینه و تخفیف‌های مناسبتی، مشتریان بیشتری جذب کنید.

۳. مدیریت هزینه‌های جانبی: هزینه‌های اضافی کسب و کار مثل دکوراسیون لوکس یا تبلیغات گران‌قیمت را حذف کنید. برای تهیه برخی لوازم مغازه می‌توانید حتی به سراغ گزینه‌های دست دوم بروید.

۷ راهکار تاب‌آوری کسب و کار در شرایط  رکود بازار

با این راه‌ها کسب و کار شما حتی در شرایط بد اقتصادی دوام خواهد آورد:

۱. بهبود مدیریت موجودی و نقدینگی

  • اجتناب از انبار کردن بیش از حد محصولات غیرضروری: محصولات غیرضروری از ابتدا نباید خریداری شوند اگر هم خریداری شدند به سرعت با طرح‌های تخفیفی باید به فروش برسند تا خواب سرمایه شما کم شود.
  • مدیریت دقیق موجودی: به مرور متوجه خواهید شد از کدام محصول نباید موجودی شما صفر شود و از هر محصول چه تعداد باید موجود کرد.

 

۲. افزایش تعداد کانال‌های فروش

  • راه‌اندازی فروش آنلاین از طریق حساب‌های مختلف: می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی چندین حساب و فروشگاه آنلاین داشته باشید تا فروش شما بیشتر شود.
  • همکاری با فروشگاه‌های دیگر برای تأمین محصولات آن‌ها: می‌توانید با تأمین کردن لوازم جانبی موبایل فروشگاه‌های دیگر یا تعمیرگاه‌های موبایل گردش سرمایه بالاتری برای خود ایجاد کنید.

 

۳. ارتباط نزدیک‌تر با مشتریان

  • ارائه خدمات پشتیبانی و مشاوره به مشتریان برای ایجاد اعتماد: با اختصاص دادن یک شماره به این کار یا ارائه خدمات به مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی، مشتری به شما وفادار می‌شود.
  • اجرای برنامه‌هایی مثل ارائه تخفیف به مشتریان قدیمی: در کنار جذب مشتریان جدید باید مشتریان قدیمی را هم نگه داشت.
  • دریافت بازخورد مشتریان و بهبود محصولات یا خدمات بر اساس نظرات آن‌ها: با طراحی فرم‌های نظرسنجی آنلاین یا مکتوب چالش مشتریان را شناسایی کنید و کسب و کار خود را متناسب با نیاز آن‌ها ارتقا دهید.

 

۴. افزایش انعطاف‌پذیری در قیمت‌گذاری

  • ارائه قیمت‌های رقابتی: قیمت‌هایی ارزان‌تر از رقبا داشته باشید تا سریع‌تر در دل مشتریان جای خود را باز کنید.
  •  فروش اقساطی: این شرایط بد اقتصادی فقط مختص شما نیست و مشتریان هم از شرایط پرداختی ویژه استقبال می‌کنند.
  • معرفی تخفیف‌های فصلی یا مناسبتی برای افزایش فروش: در مناسبت‌ها افراد اقدام به خرید هدیه می‌کنند و ارائه تخفیف‌های مناسبتی مشتریان جدید را به سمت مغازه شما می‌کشاند.

 

 

۵. نوآوری در ارائه محصولات

  • شناسایی نیازهای جدید مشتریان: یک روز مشتریان با چالش رفتن برق سر و کار دارند و رو به خرید پاوربانک می‌آورند، یک روز فصل مسافرت می‌شود و علاقه به مونوپاد در آن‌ها اوج می‌گیرد، یک روز دیگر هم به خاطر بارندگی عاشق کاورهای ضدآب گوشی می‌شوند. این شما هستید که با هوشمندی در هر شرایطی باید چالش آن‌ها را تشخیص دهید.
  • اجرای پیشنهادات و بسته‌های تخفیفی ترکیبی (مثلاً خرید دو محصول و دریافت یکی رایگان): این پیشنهادات وسوسه‌انگیز مخصوصاً در شرایط بد اقتصادی افراد را ترغیب به خرید بیشتر می‌کند.
  • ارائه گیفت: گذاشتن یک کالای ارزان قیمت به عنوان گیفت یا اختصاص دادن ژتون برای خرید بعدی باعث می‌شود مشتریان باز هم از شما خرید کنند.

 

۶. شرایط پرداخت بهتر برای خود شما

خرید اجناس مغازه با شرایط ویژه: تلاش کنید حین خرید عمده محصولات از یک سری تخفیف‌ها و امکانات عمده‌فروشی هم استفاده کنید. مثلاً در برخی عمده‌فروشی‌ها امکان خرید عمده لوازم جانبی موبایل چکی برای مشتریان فراهم شده است تا هزینه کالاها را ماهانه با اقساط از درآمد خود پرداخت کنند و به یک باره به آن‌ها فشار مالی وارد نشود.

۷. انتخاب بهترین تأمین‌کننده

بهترین مکان برای خرید عمده جانبی موبایل بازرگانی‌هایی هستند که اجناس خود را مستقیماً از تولیدکننده دریافت میکنند. این بازرگانی‌ها که معمولاً نمایندگی برندهای مختلف لوازم جانبی را می‌گیرند بهترین قیمت‌ها را دارند و به دلیل ارتباط مستقیم با کمپانی‌ها پشتیبانی خوبی از آن‌ها دریافت می‌کنند. به طوری که مزایای این پشتیبانی (مثل گارانتی، تخفیف و…) شامل حال فروشگاه‌های طرف حساب هم می‌شود.

۸. افزایش مهارت‌ و دانش

  • تحلیل بازار برای شناسایی فرصت‌های جدید: از ترندهای شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید.
  • مطالعه اخبار صنف لوازم جانبی و اطلاع از آخرین تکنولوژی‌ها: تنها از این راه می‌توانید پشتیبانی خوبی به مشتریان ارائه دهید و تصمیم‌های به موقع برای کسب و کار خود بگیرید.

 

جمع‌بندی

راه‌اندازی مغازه‌ای که در شرایط بد اقتصادی سودآور باشد مثل راه رفتن بر روی یک تیغ دو لبه است. در این مطلب با لوازم جانبی موبایل به عنوان یک محصول با تقاضای پایدار، سرمایه اولیه کم، تأمین آسان و حاشیه سود بالا برای شروع این مسیر آشنا شدید.

با ترکیب فروش حضوری و آنلاین، تبلیغات هدفمند و ارائه خدمات متمایز به مشتریان، می‌توانید یک کسب ‌و کار پایدار و موفق بسازید و با بهره‌مندی از راهکارهای تاب‌آوری از چالش‌های اقتصادی مقطعی عبور کنید. فراموش نکنید تمامی کسب و کارها روزهای خوب و بد دارند و عبور از این چالش‌ها شما را قوی‌تر می‌کند تا در هر شرایطی قادر به کسب درآمد باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا