رپورتاژ آگهی

چرا به شیراز سفر کنیم؟

شهر شیراز از شهرهای محبوب و پرطرفدار کشور است که جاذبه‌ها و زیبایی‌های بی‌شماری دارد. جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شیراز، شهرت جهانی داشته و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری با اقامت در هتل چمران شیراز از این بناهای تاریخی بازدید می‌کنند.

شیراز شهری با اصالت و فرهنگ غنی با زیبایی‌های طبیعی است. این شهر، پایتخت شعر و ادبیات پارسی و سرزمین تاریخ باستان، شناخته می‌شود. حال و هوای خوب شیراز سفری خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زند. در ادامه با دلایل سفر به شیراز آشنا خواهیم شد.

دلایل سفر به شیراز

شیراز جاذبه‌ها و جاهای دیدنی، تاریخی، فرهنگی و باستانی زیادی را در خود جای داده است و در طی سال‌ها از جاذبه‌ها و یادگارهای به جامانده از تاریخ و تمدن ایران، نگهداری کرده تا نسل امروز و آینده بتواند شاهد این میراث باارزش تاریخی باشد.

از جمله جاذبه‌های مهم و شناخته شده شیراز در زمینه شعر و ادب فارسی می‌توان به آرامگاه حافظ و سعدی اشاره نمود، همچنین آرامگاه بزرگان دیگری در این شهر وجود دارد. آرامگاه بزرگمردانی مانند کوروش کبیر، شاه شجاع، خواجوی کرمانی و همچنین مقبره‌های عارفان که از جاذبه‌های پربازدید در شهر شیراز می‌باشند.

تمام آثار به جامانده از تاریخ با نقش و نگارهای زیبا، نشان دهنده تمدن کهن ایران است. مجموعه آثار وکیل، شاهچراغ، باغ جهان نما، مسجد عتیق، مجموعه پاسارگاد، دروازه قرآن، موزه پارس، مسجد نصیرالملک، باغ دلگشا، باغ ارم، نارنجستان قوام، ارگ کریم خان، موزه کاشی و سنگ و… از جمله آثار تاریخی شیراز است.

‌ بهترین زمان سفر به شیراز

بهترین زمان برای سفر به شهر شیراز، اردیبهشت ماه است که علاوه بر شکوفه‌های بهار نارنج، گل‌های بابونه، رز و نرگس، زیبایی منحصر به فردی به شهر دیدنی شیراز می‌بخشند. هزینه‌های اقامت در اردیبهشت ماه نیز مناسب بوده و از شلوغی ایام نوروز و گرمای خسته‌کننده تیر و مرداد هم خبری نیست.

جاهای دیدنی و گردشگری شیراز

همان‌طور که گفته شد، شهر شیراز جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

پاسارگاد

شهر پارسه یا پاسارگاد در ۱۳۶ کیلومتری جاده شیراز به اصفهان واقع شده و از معروف‌ترین آثار تاریخی ایران می‌باشد. در پاسارگاد مقبره کوروش بزرگ، پایه گذار سلسله هخامنشیان قرار دارد.

تخت جمشید

تخت جمشید بزرگترین بنای باستانی ایران است که در شهر شیراز قرار گرفته و از پربازدیدترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌رود. این جاذبه تاریخی در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته و اثری به جامانده از دوران هخامنشیان است.

تخت جمشید شیراز

حافظیه

آرامگاه خواجه حافظ شیرازی، شاعر بزرگ ایران از دیگر جاذبه‌های شهر شیراز است که در شب جلوه‌ای بسیار زیبا را از خود به نمایش می‌گذارد. نورپردازی زیبا در مجموعه حافظیه، فضایی آرام‌بخش و شاد را به مهمانان القاء می‌کند. حافظیه از جمله اماکنی است که گردشگران در سفر به شیراز از آن بازدید می‌کنند.

سعدیه

آرامگاه سعدی از دیگر اماکنی است که بازدیدکنندگان بسیاری دارد. آرامگاه سعدی در فاصله کمی از آرامگاه حافظیه و دروازه قرآن، قرار گرفته است. آرامگاه سعدی در سال‌های آخر عمرش، محل عبادت و زندگی ایشان بوده و در معماری این بنا، از سبک سنتی و مدرن استفاده شده است.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان از بزرگترین بناهای تاریخی و آجری در شیراز می‌باشد که دیوار بیرونی آن ۱۲ متر ارتفاع دارد. یکی از برج‌های ارگ کریم خان، ۳۰ درجه کج شده که باعث شهرت این برج شده است.

عمارت شاپوری

از جاهای دیدنی شیراز می‌توان به عمارت شاپوری اشاره کرد که در دوره پهلوی اول بنا شده است. بسیاری از مسافران و گردشگران در سفر به شیراز از این بنا بازدید می‌کنند. معماری عمارت شاپوری، منحصر به فرد و بی‌نظیر است و تا سال ۱۳۷۸ این عمارت متعلق به خاندان ثروتمند شاپوری بوده است.

باغ ایلخانی

باغ ایلخانی یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز است که یادگار به جامانده از محمد قلی خان ایلخان قشقایی می‌باشد. این باغ در محله سه باغ شیراز واقع شده و عمارت زیبایی درون این باغ قرار گرفته که یک سالن بزرگ ۵ دری دارد و ایوان آن دارای دو ستون بزرگ می‌باشد.

آرامگاه باباکوهی

یکی دیگر از جاذبه‌های شیراز که افراد بسیاری را به خود جذب می‌کند، آرامگاه باباکوهی است که در کوه صبوری شیراز در سمت چپ دروازه قرآن قرار گرفته است. قدمت این آرامگاه به دوره دیلمیان می‌رسد. در کوه صبوری دو غار وجود دارد که در یکی از آنها آرامگاه ابوعبدالله محمد بن عبدالله قرار گرفته که به باباکوهی شهرت دارد.

باغ جهان نما

باغ جهان نما از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که بازدید از این باغ در سفر به شیراز پیشنهاد می‌شود. باغ جهان نما فاصله کمی با آرامگاه حافظیه دارد و از سبزترین باغ‌های شیراز به شمار می‌رود که زیبایی آن، روح انسان را صفا می‌دهد. عمارت هشت ضلعی میان باغ جهان نما، جذابیت این باغ را دوچندان کرده است.

باغ ارم

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شیراز که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده، باغ ارم شیراز است. این باغ از زیباترین و دنج‌ترین اماکن گردشگری شیراز به شمار می‌رود. باغ ارم در نزدیکی میدان ارم قرار گرفته و مهمانان هتل زندیه شیراز می‌توانند دسترسی راحتی به آن داشته باشند. سرونازهای بلند و باشکوه باغ، نشان از قدمت تاریخی آن دارد.

باغ ارم شیراز

شاهچراغ

شاهچراغ یکی از اماکن مذهبی شیراز است که آرامگاه احمد بن موسی کاظم، برادر امام رضا علیه السلام و پسر ارشد امام هفتم می‌باشد. حرم شاهچراغ معماری بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد. گچبری‌ها و آینه کاری‌های حرم از جذابیت‌های آن به شمار می‌آید. اکثر مسافران در سفر به شیراز، از زیارت این امامزاده بهره‌مند می‌شوند.

مراکز خرید شیراز

مراکز خرید و بازارهای شیراز از دیگر دلایل سفر به شیراز است. جذاب‌ترین بخش سفر، تفریح و گشت و گذار در مراکز خرید و بازارهای شهر می‌باشد. گشت و گذار و خرید، اکثر گردشگران را به هیجان و ذوق می‌آورد. شهر شیراز دارای بازارهای سنتی و مراکز خرید متعددی است.

بازار وکیل

بازار وکیل یکی از معروف‌ترین بازارهای سنتی شهر شیراز است که قدمت تاریخی زیادی دارد. برای تهیه سوغات اصیل شیراز، می‌توان سری به بازار وکیل زد و اجناس مورد نیاز خود را با کیفیت و مرغوبیت بالا، خریداری کرد.

سرای مشیر

در ضلع جنوبی بازار وکیل، بازار دیگری به نام سرای مشیر قرار دارد که پیشنهاد می‌شود در سفر به شیراز حتما از این بازارها بازدید نمائید. سرای مشیر یک بازار کوچک است که صنایع دستی زیبایی دارد. از محبوب‌ترین صنایع دستی این بازار می‌توان به خاتم کاری، منبت کاری، معرق کاری، قلم زنی و.. اشاره نمود.

بازار حاجی

یکی دیگر از قدیمی‌ترین بازارهای شیراز، بازار حاجی شیراز می‌باشد که در خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است. بر اساس شنیده‌ها این بازار، حدود ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. در بازار حاجی شیراز هر چیزی پیدا می‌شود، از خوراکی‌های خوشمزه گرفته تا خشکبار، صنایع دستی، پوشاک، لباس محلی و هر چیز دیگری را می‌توان از این بازار تهیه کرد.

بازار مسگرها

بازار مسگرهای شیراز، شکل کوچکتری از بازار وکیل است و قدمت آن مربوط به دوران قاجار می‌باشد. امروزه بازار مسگرها به عنوان یکی از بازارهای سنتی و قدیمی شهر شیراز شناخته می‌شود. در بازار مسگرهای شیراز می‌توان انواع لوازم خانگی را خریداری کرد.

مجتمع تجاری زیتون

مجتمع تجاری زیتون از مراکز خرید مدرن و تازه تاسیس در شهر شیراز است که از معروف‌ترین مراکز خرید این شهر به شمار می‌آید. در این مرکز خرید انواع برندها وجود دارد و بسیاری از گردشگران در سفر به شیراز، از این مرکز خرید بازدید می‌کنند.

مجتمع تفریحی گردشگری هامون

یکی دیگر از معروف‌ترین مراکز خرید شیراز، مجتمع تجاری هامون است که از محبوب‌ترین مراکز خرید شیراز به شمار می‌رود. در این مرکز خرید امکانات تفریحی و رفاهی متعددی وجود دارد و کودکان در شهربازی این مرکز خرید می‌توانند لحظات شادی را سپری کنند.

در مرکز خرید هامون بیش از ۷۰ نوع واحد تجاری در حال فعالیت می‌باشند. در این فروشگاه کیف، کفش و پوشاک زنانه و مردانه عرضه می‌گردد.

مجتمع تفریحی گردشگری هامون شیراز

مجتمع ستاره فارس

مرکز خرید ستاره فارس یکی دیگر از بهترین مراکز خرید است که در سفر به شیراز می‌توان برای خرید سوغات، این مجتمع را انتخاب کرد. قیمت‌های این بازار منصفانه بوده و نسبت به مراکز خرید دیگر مناسب‌تر می‌باشد.

مرکز خرید ستاره فارس دارای ۹ طبقه و ۴۵۰ واحد تجاری است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. کالاهای عرضه شده در این بازار شامل پوشاک زنانه، بچه‌گانه، مردانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم لوکس و تزیینی و… می‌باشد.

سخن آخر

شیراز یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی و گردشگری کشور است که پیشنهاد عالی برای یک سفر داخلی به شمار می‌آید. شهر شیراز با مردمی مهمان‌نواز و با فرهنگ، حال خوبی را به گردشگران القاء می‌کند.

روز ۱۵ اردیبهشت جشنواره بزرگداشت شیراز است و در این روز جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر به صورت رایگان مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

شیراز به دلیل جذب گردشگر بالا، هتل‌های بسیاری دارد که گردشگران می‌توانند بسته به سلیقه و بودجه خود، هتل مورد نظر را انتخاب کنند و اقامت دلنشینی را برای خود رقم بزنند.

بهتر است گردشگران قبل از سفر به شیراز، هتل خود را رزرو نمایند تا پس از رسیدن، دغدغه رزرو هتل نداشته باشند. وب‌سایت معتبر ایران هتل آنلاین با بیشترین تخفیفات و کمترین قیمت و با سابقه زیاد، در خدمت کاربران گرامی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا