پزشکی

علائم شناسایی کبد چرب که باید بدانید!

من مردی ۴۸ ساله هستم که به دلیل بی حسی در پاها و ورم پا به پزشک مراجعه کردم. در طی آزمایشات کبد چرب تشخیص داده شد. لطفا توضیح دهید علت چیست؟

به گزارش مجله سلامت بهترینهاش،  بیشتر مردم هراز چندگاهی دچار گزگز دست و پا  یا داغی کف پاها می ‌شوند. در اغلب موارد این حس ناخوشایند چندان جدی نیست. البته در صورت بروز بیش از حد، باید آن را جدی گرفته و علل آن را پیگیری کنید.

بیماران اغلب آن را با علائم چربی خون بالا یا کبد چرب مرتبط می دانند، اما معمولاً بی حسی انگشتان پا و به خصوص داغ شدن کف پا به دلیل عوارض چربی خون بالا نیست. متاسفانه حتی جامعه پزشکی هم علت خواب آلودگی و بی حسی دست و پا را با یکی از علائم بارز چربی خون بالا یا کم خونی مرتبط می دانند و از بیمار آزمایش خون می خواهند در حالی که شایع ترین علت ارگانیک طولانی مدت است. و جدی خواب‌آلودگی روی پا تأثیر می‌گذارد این یک عصب است.

بی حسی دست ها و پاها دلایل زیادی دارد که بیشتر آنها موقتی هستند. اگر در وضعیت غیرعادی بنشینید یا بخوابید، ممکن است به عصب آن ناحیه فشار وارد شود و باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در پاها شود. ما معمولاً این احساس را به عنوان گزگز توصیف می کنیم.

به دلایل گزگز دست و پا که باید به آن‌ها توجه کنید:

گاهی اوقات گزگز یا بی حسی در دست ها و پاها به دلیل بیماری اعصاب محیطی است و ممکن است به دلیل تحریک و فشرده شدن اعصاب کمر باشد. سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ها و پاها می تواند ناشی از آسیب یا تورم باشد. سایر علائم فشرده سازی عصب شامل درد و محدودیت حرکت است. پس باید دید علائم دیگه ای هم هست یا نه؟

مسمومیت با برخی از سموم مانند آرسنیک، تالیم، جیوه که در برخی از محیط های کار یافت می شود یکی از علل آن است. الکل نیز نوعی سم است که به بافت عصبی آسیب می رساند. نوشیدن بیش از حد الکل می تواند منجر به نوعی نوروپاتی محیطی به نام نوروپاتی الکلی شود. این بیماری می تواند باعث درد و بی حسی در دست و پا شود. مشکل ناشی از آسیب الکل به اعصاب محیطی.

همچنین ارتباط اضطراب و گزگز پا ممکن است به خاطر دلایل روانشناسی نیز باشد. به این صورت که وقتی فرد مضطرب است، نسبت به حس های بدن خود آگاه ‌تر و حساس‌ تر است.

کمبود برخی ویتامین ‌ها از جمله E ,B1 ,B6 ,B12 یا نیاسین نیز باعث گزگز دست و پا می‌ شود. این ویتامین‌ ها برای عملکرد اعصاب ضروری هستند. کمبود ویتامین B12 منجر به نوروپاتی محیطی می‌ شود.

از بیماری های دیگر می توان بیماری ام اس را نام برد که نوعی بیماری مزمن است که بر مغز و نخاع اثر می‌ گذارد و براساس گفته انجمن ملی ام اس، گزگز پ از علائم شروع MS هست.

مصرف برخی داروها، بیماری های خودایمنی، دیابت شیرین، کم کاری تیروئید نیز از علل بروز این علائم هستند. بنابراین در اغلب موارد علائم سوزش پا، گزگز دست و پا و گرمی یا سردی پا مهم نیست، اما در صورت تداوم بیش از یک هفته به پزشک متخصص مراجعه کنید و با کنترل بیماری زمینه ای، این عارضه را ایجاد کنید. معمولا حل می شود

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا