گوناگون

ديتيل اتصال سقف وافل به تير فلزي

یکی از سوالات برخی از مشتریان و کارفرمایان امکان استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی است. با توجه به مزایای فراوان سقف های وافل و گسترش استفاده از این سقف در اسکلت های بتنی، امکان استفاده از این سقف ها در اسکلت های فلزی اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله سعی شده است مزایای استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی و همچنین جزئیات اجرایی اتصالات آن ارائه شود.

آیا می­توان از سقف وافل در سازه با اسکلت فلزی استفاده کرد؟

بله. یکی از روش‌­های مورد تأیید مقررات ملی ساختمان در اجرای سقف­‌های سازه‌­های فولادی، استفاده از سقف وافل است. البته باید توجه داشت که باتوجه به بتنی بودن سقف و فولادی بودن تیرها و ستون­‌های اصلی سازه، نحوه اجرای اتصالات در آن‌­ها بسیار مهم است. برای بررسی دقیق‌­تر این موضوع ابتدا مزایای استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی بررسی شده و سپس دتایل اجرایی از اتصالات آن ارائه شده است.

مزایای استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی

مزایای استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی را می­توان به دو دسته مختلف تقسیم کرد. دسته اول در واقع مزیت­‌هایی است که در مورد اسکلت فلزی است که در همه پروژه‌­ها با سقف‌­های مختلف مصداق دارد. دسته دوم مزیت­‌هایی است که صرفاً در مورد سقف وافل است.

نوشته های مشابه

مزایای اسکلت فولادی

صنعت ساختمان‌سازی مهم­‌ترین بخش از اقتصاد کشور­ی از جمله ایران محسوب می­‌شود که تا ۷۰ درصد از کل اقتصاد را تحت تأثیر قرار می­‌دهد. در واقع این صنعت به دلیل وجود زنجیرهای زیاد بافته شده بهم از زیرگروه‌­های مختلف، اثرگذاری بسیار زیاد در رشد اقتصادی کشور دارد. ساختمان­‌ها را می‌­توان مهم‌­ترین بخش بافت شهری نام برد که می­‌توان آن­ها را در دسته‌های مختلفی اعم از ساختمان‌­های مسکونی، اداری، تجاری و … تقسیم‌­بندی کرد. برای اجرای اسکلت هریک از ساختمان­‌ها، روش‌­های مختلفی از جمله اسکلت فلزی، بتنی و یا چوبی استفاده می­‌شود.

استفاده از هریک از سیستم‌­های سازه با توجه به شرایط معماری و پروژه می­‌تواند با سقف‌­های مختلفی از جمله سقف وافل انجام شود. هریک از این سیستم‌­ها در بعد فنی و اقتصادی شامل تفاوت‌هایی می‌شوند و باتوجه‌به شرایط پروژه و اجرا، نوع سازه را انتخاب می‌کنند. در این بین حدود ۷۵ درصد از کل ساختمان­‌ها در ایران با استفاده از اسکلت بتنی اجرا می­‌شود. پس از آن استفاده از اسکلت فلزی در پروژه‌ها، بیش‌ترین کاربرد را دارد.

سرعت اجرا

شاید مهم‌ترین برتری سازه­‌های اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی سرعت بالای اجرای این سازه­‌ها باشد. هرچند با پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش‌­های ساخت جدید در اسکلت‌­های بتنی از جمله قالب تونلی، سازه­‌های اسکلت بتنی نیز با سرعت بالایی اجرا می­‌شوند.

كيفيت ساخت

کیفیت ساخت و اجرا در اسکلت‌های فلزی بیشتر از سازه‌­های اسکلت بتنی است. چراکه اسکلت سازه­‌های فولادی شامل قطعات و یا ورق‌های پیش‌ساخته‌ای هستند که در کارخانه تولید می‌شوند و برای نصب از کارخانه به محل پروژه انتقال داده می‌شوند؛ بنابراین همه تست‌ها و آزمایش‌های لازم را در کارخانه بر روی آن انجام و با دقت زیادی ساخته می‌شود. در این مورد، اسکلت‌­های فولادی با اتصالات پیچ و مهره­ای از کیفیت ساخت دوچندانی برخوردارند.

کاهش وزن سازه

در سازه­‌های فولادی با کاهش وزن اسکلت، مخصوصاً در سازه­‌های بلندمرتبه عملکرد بهتری در برابر زلزله ایجاد می­‌شود و ابعاد مقاطع از جمله ستون‌ها را نسبت به اسکلت بتنی کاهش می‌دهد. این عامل در مساحت مفید ساختمان و هزینه‌های آن اثرگذار است.

عدم محدودیت در استفاده به دلیل فاصله از کارخانه بتن

یکی از محدودیت­‌های استفاده از اسکلت بتنی، فاصله از کارخانه بتن است. طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان حداکثر فاصله زمانی مابین پروژه و کارخانه بتن می­‌بایست ۱.۵ ساعت باشد. باتوجه به افزایش تعداد کارخانه­‌های بتن در نقاط مختلف شهرها این محدودیت بسیار کم‌تر شده است؛ ولی در بعضی از پروژه­‌ها این عامل تعیین‌کننده خواهد بود.

مزایای سقف وافل در اسکلت فولادی

از جمله سقف‌های مرسوم مورد استفاده در اسکلت فولادی، سقف کامپوزیت، تیرچه کرومیت و عرش فولادی است. اخیراً استفاده از سقف وافل نیز به این مجموعه اضافه شده است. سقف وافل، یک ایده مدرن و پیشرفته می‌باشد که در عرصه ساختمان‌سازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. مزایای استفاده از سقف وافل در اسکلت فولادی شامل موارد زیر است.

کاهش وزن آهن‌آلات اسکلت

با استفاده از سقف وافل در سازه‌­های فولادی، عملاً تمام تیرچه­‌های فلزی و تیرهای حذف می­‌شوند. فلذا وزن فولاد مصرفی کاهش می‌­یابد.

ایجاد دهانۀ بلندتر

ویژگی اصلی سقف­‌های وافل کمک به ایجاد دهانه‌­های بلندتر است. این امر در اسکلت فلزی نیز صادق است و هزینه کمتری نسبت به سایر سقف­‌ها امکان‌پذیر است.

امکان استفاده از نمای اکسپوز

یکی از ویژگی­‌های منحصر به فرد سقف وافل در اسکلت فلزی نسبت به سایر سقف‌­ها، امکان استفاده از نمای اکسپوز آن مخصوصاً در کاربری‌­های غیرمسکونی است. به بیانی دیگر هم هزینه نازک کاری حذف می­‌شود و سرعت اجرای پروژه به شدت بالا می­‌رود.

جزئیات اتصال سقف وافل در اسکلت فلزی

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، یکی از مهم‌ترین سؤالات کارفرمایان و مشتریان محترم، در مورد نحوه و جزئیات اتصال سقف وافل در اسکلت فلزی است. برای اتصال سقف وافل به تیرها در اسکلت فلزی دو حالت وجود دارد. در حالت اول اتصال سقف به تیرهای اصلی میانی و در حالت دوم اتصال سقف وافل به تیرهای پیرامونی درنظر است.

اتصال سقف وافل به تیرهای میانی در اسکلت فلزی

برای اتصال سقف وافل به تیرهای میانی در اسکلت فلزی، شبکه آرماتور فوقانی همانند اسکلت بتنی از روی تیر فلزی نیز عبور کرده و تفاوتی در آن وجود ندارد. یکی از نکات مهم جزئیات اجرایی سنجاقی درون تیرچه­‌های بتنی است. در اینجا می‌­بایست سنجاقی دو تیرچه مجاور در طرفین تیر فلزی، به صورت یک تکه اجرا شود و از روی بال فوقانی تیرفلزی عبور داده شود.

هم‌چنین برای عبور آرماتور پاشنه تیرچه‌­ها می­‌بایست از خم ۴۵ درجه و با رعایت اورلب میلگرد در طرفین تیر همانند دتایل زیر در تیرهای میانی فلزی استفاده کرد.

اتصال سقف وافل به تیرهای پیرامونی در اسکلت فلزی

برای اتصال سقف وافل به تیرهای پیرامونی در اسکلت فلزی، شبکه آرماتور فوقانی همانند اسکلت بتنی از روی تیر فلزی نیز عبور کرده پشت تیر با خم ۹۰ درجه بسته شده و تفاوتی در آن وجود ندارد.

هم‌چنین برای عبور آرماتور پاشنه تیرچه­‌ها می­‌بایست از خم ۴۵ درجه همانند دتایل زیر در تیرهای پیرامونی فلزی استفاده کرد.

چند نکته مهم در مورد اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی

  • اسکلت فلزی را می‌توان با سقف‌های وافل یک طرفه و یا دوطرفه اجرا کرد و محدودیتی دراین‌رابطه نیست. نکته مهم در اینجا طراحی اسکلت و نحوه توزیع بارها است.
  • نکته مهم در مورد اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی، دقت در اجرای جزئیات اتصال سقف به تیرها است که می­بایست به دقت انجام شود. به دلیل متفاوت بودن ماهیت سقف (بتنی) نسبت به تیرها (فولادی) اتصالات باید بگونه­ای باشد تا انتقال نیرو از سقف به تیر به خوبی انجام شده و سازه در مقابله با زلزله یکپارچه عمل کند.
  • درصورت استفاده از دیوارهای برشی در اسکلت فولادی، مصرف فولاد در سازه کاهش محسوسی پیدا می کند.
  • طراحی اسکلت فلزی با استفاده از سقف وافل در آیین‌نامه‌ها و ضوابط، موجود می‌باشد.

عیوب مهم سیستم اسکلت فلزی

  • هزینه‌های اسکلت فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی، بیشتر است. همچنین سرمایه اولیه موردنیاز در ابتدای پروژه که می­بایست توسط کارفرما تامین شود، چندین برابر نسبت به اسکلت بتنی بیشتر است.
  • در صورت استفاده از پوشش حریق نامناسب برای اسکلت فلزی، آتش به راحتی باعث تخریب ساختمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا