رپورتاژ آگهی

پمپ دستگاه تصفیه آب صنعتی 

پمپ دستگاه تصفیه آب صنعتی یا PUMP  یکی از قسمت‌های دستگاه تصفیه آب است. دستگاه تصفیه آب صنعتی در انواع مختلفی وجود دارد  به همین دلیل قیمت پمپ دستگاه آب شیرین‌کن صنعتی و قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی متفاوت است. پمپ علاوه بر این که باعث می‌شود به داخل دستگاه آن منتقل شود. برای کار کردن فیلتر ممبران هم فشار لازم را ایجاد خواهد کرد. فشاری که پمپ ایجاد می‌کند، باعث معکوس شدن جریان اسمزی می‌شود. به همین دلیل است که کیفیت پمپ رابطه مستقیمی با راندمان دستگاه تصفیه آب دارد.

پمپ از دو قسمت هد یا کلگی و موتور الکتریکی (بدنه و سیم‌پیچ) تشکیل شده است. همان طور که عملکرد آنتی‌اسکالانت Antiscalant performance  و دیگر اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی روی سیستم تصفیه آب تاثیر‌گذار هستند کیفیت و عملکرد پمپ هم روی عملکرد این دستگاه اثر‌گذار است‌. در این مقاله از ایمن آب کاژه به بررسی انواع پمپ آب دستگاه تصفیه آب صنعتی پرداخته‌ایم‌.

پمپ آب خوراک دستگاه تصفیه آب صنعتی

پمپ آب خوراک، پمپ feed pump یا پمپ فید تامین آب خوراک سیستم را به عهده دارد. این پمپ بین مخزن آب خام (آب تصفیه نشده) و دستگاه قرار گرفته است. این پمپ باید به خوبی انتخاب شود در غیر این صورت به سیستم، آب به درستی نمی‌رسد و برای پمپ طبقاتی مشکلات جدی ایجاد خواهد شد. برای انتخاب این نوع پمپ باید به نکات زیر توجه کنید:

هد پمپ آب خوراک 

هد پمپ طبقاتی یا فشار باید به صورتی باشد که آب بتواند به راحتی همه موانع سر راه خود را طی کند و قبل از پمپ طبقاتی حداقل فشار موردنیاز را ایجاد نماید.

دبی پمپ آب خوراک 

دبی این پمپ باید با توجه به ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی انتخاب شود و بهتر است ۲۰ درصد بالاتر از شبیه‌ساز نرم‌افزاری دبی را تهیه کنید.‌

جنس پمپ آب خوراک 

در این پمپ انتخاب نوع متریال در دوان پمپ اثر‌گذار است. به طور مثال از پمپ‌هایی با جنس داپکس و استیل برای تصفیه آب دریا استفاده می‌شود‌.

NPSH پمپ آب خوراک 

NPSH  مخفف net positive suction head و به معنی هد خالص مثبت در دهانه مکش است. محاسبه و اندازه‌گیری آن باید با توجه به محل قرار‌گیری مخزن و دستگاه تصفیه آب انجام شود.

پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی 

بعد از ممبران در دستگاه آب شیرین‌کن پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب اصلی‌ترین قطعه است. این پمپ برای ایجاد فشار اسمزی در دستگاه تصفیه آب شیرین‌کن استفاده می‌شود. در آب شیرین‌کن‌های دریایی این پمپ از نوع پیستونی یا سانترفیوز استفاده می‌شود. انتخاب این پمپ تجربی نیست و باید به ریکاوری سیستم، مقدار آب موردنیاز و آنالیز آب ورودی به سیستم توجه کرد.‌ به جنس پمپ توجه کنید. با طور مثال پمپ‌های با جنس ۳۱۶ و ۳۰۴ در مواردی که TDS آب بالا باشد و برای تصفیه به آب مواد شیمیایی زیادی اضافه شده باشد، مناسب هستند تا مواد شیمیایی باعث پوسیدگی و خوردگی پمپ نشود. یکی از این مواد شیمیایی آنتی اسکالانت است که اگر عملکرد آنتی اسکالانت به خوبی انجام شود، بسیاری از آلاینده‌های آب مانند کلر، باکتری‌ها و رسوب حذف می‌شوند. قیمت پمپ طبقاتی به عوامل زیادی بستگی دارد که از این عوامل می‌توان به کشور سازنده مواد اصلی، برند پمپ و جنس پمپ اشاره کرد.

دستگاه-تصفیه-آب-صنعتی (2)

وظیفه پمپ در دستگاه تصفیه آب

پمپ در دستگاه آب‌ شیرین‌کن فقط برای تامین جریان آب مناسب نیست و هدف اصلی آن برای ایجاد فشار اسمزی مناسب است تا از منافذ بسیار ریز فیلترهای ممبران آب عبور کند. این تجهیزات با فشار مناسب آب را از محفظه‌های تحت فشار ممبران عبور می‌دهند. با توجه به میزان خروجی آب از سیستم میزان توان آن مشخص می‌شود. بنابراین توان سیستم را پمپ مشخص می‌کند. بر اساس میزان فشار پمپ‌ تصفیه آب شامل پمپ فشار ضعیف، پمپ فشار کم و پمپ فشار بالا می‌شود.

در دستگاه آب شیرین‌کن صنعتی و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس توان پمپ‌ها اهمیت زیادی دارد؛ چون میزان تاثیر‌گذاری بر میزان آب خروجی تصفیه شده از سیستم بسیار بالا است.  اگر با توان بیش از نیاز پمپ انتخاب شود، باعث بالاتر رفتن هزینه‌های نگهداری خواهد شد. پمپ‌های فشار قوی برق بالایی مصرف می‌کنند. پمپ باید به صورت بهینه متناسب با نوع مصرف فعالیت انتخاب شود. کیفیت و نوع پمپ روی کیفیت خروج آب تاثیر زیادی دارد.

سخن پایانی 

دستگاه تصفیه آب صنعتی از تجهیزات و اجزای مختلفی تشکیل شده است. یکی از این اجزا پمپ دستگاه آب شیرین‌کن است‌. پمپ آب باعث انتقال آب به داخل دستگاه می‌شود. همچنین فشار لازم را برای کار کردن فیلتر ممبران آماده می‌کند. فشاری که پمپ ایجاد می‌کند، باعث معکوس شدن جریان اسمزی می‌شود. کیفیت پمپ با راندمان دستگاه تصفیه آب رابطه مستقیمی دارد.

در هنگام خرید پمپ باید به میزان توان آن توجه کنید؛ چون روی میزان آب خروجی سیستم تاثیر‌ زیادی دارد. توان پمپ باید مطابق با نیاز شما باشد. در غیر این صورت هزینه‌ نگهداری زیادی را به دوش شما می‌اندازد. برای دستگاه تصفیه آب صنعتی دو نوع پمپ وجود دارد. پمپ آب خوراک بین مخزن آب خام و دستگاه قرار گرفته است. برای انتخاب این نوع پمپ باید به هد پمپ آب خوراک، دبی پمپ آب خوراک، جنس پمپ آب خوراک و NPSH پمپ آب خوراک توجه شود. پمپ طبقاتی یکی دیگر از پمپ‌های دستگاه تصفیه آب صنعتی است که بعد از ممبران مهم‌ترین اجزای دستگاه آب شیرین‌کن محسوب می‌شود که برای ایجاد فشار اسمزی در سیستم تصفیه آب استفاده خواهد شد. انواع پمپ دستگاه تصفیه آب صنعتی را می‌توانید با بهترین برند از مجموعه ما بخرید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مقاله بسیار خوبی بود. به نظر من، پمپ‌های تصفیه آب می‌توانند نقش مهمی در افزایش مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها ایفا کنند. با سرمایه‌گذاری در این پمپ‌ها، شرکت‌ها می‌توانند به بهبود کیفیت آب و حفاظت از منابع طبیعی کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا