گوناگون

علت جوش آوردن ماشین در زمستان

هنگام بررسی علت جوش اوردن خودرو در تابستان و زمستان، پس از فصل گرما نوبت به فصل سرد می رسد. اگرچه به ندرت اتفاق می افتد که ماشین در زمستان جوش بیاورد، اما باز هم غیرممکن نیست. بنابراین باید برای گرم کردن موتور خودرو در هر شرایطی آماده شوید. اکثر خودروها مجهز به موتور احتراق داخلی هستند، بنابراین حتی در سرما می توانند بیش از حد انتظار گرم شوند. اگرچه تمام موارد ذکر شده می تواند علت گرم شدن موتور در زمستان باشد، اما این مشکل اغلب به دلیل خرابی سیستم خنک کننده خودرو، نشتی ضد یخ و نقص در ترموستات رخ می دهد.

گرم شدن بیش از حد موتور می‌تواند نشانه‌های متعددی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به بلند شدن بخار از زیر کاپوت، رسیدن نماد دمای موتور به رنگ قرمز، وجود بوی عجیب در بخش موتور خودرو و نشت مایع خنک کننده از زیر آن اشاره کنیم. به محض دیدن چنین نشانه‌هایی باید برای بررسی مشکل خودروی خود و عیب یابی آن دست به کار شوید. اگر در این کار تخصص ندارید، بهتر است خودرو را به یکی از نزدیک ترین تعمیرگاه‌های موجود ببرید.

اقدامات اولیه در هنگام جوش آوردن ماشین

تا اینجا با چندین علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان آشنا شدیم. اما مهم تر از دانستن علت، نحوه مقابله با چنین مشکلی است که عدم توجه به آن می‌تواند دردسرساز باشد و اگر در جاده هستید، شما را همان جا متوقف کند. بنابراین اگر با بخار یا بوی عجیب موتور مواجه هستید، لازم است که موارد احتیاطی زیر را انجام دهید.

توقف کرده و وضعیت را ارزیابی کنید

اولین کار پس از جوش آوردن ماشین این است که به کنار جاده بروید و توقف کنید. اگر در کنار جاده، جایی امن برای پارک و بررسی خودرو وجود دارد، اتومبیل خود را به آن جا منتقل کنید و آن را خاموش کنید. اصلاً در چنین شرایطی به رانندگی خود ادامه ندهید، زیرا رانندگی با موتوری بیش از حد داغ شده باعث نابودی سیستم خودرو می‌شود.

در صورت نیاز آهسته حرکت کنید

گاهی ممکن است در شرایطی قرار داشته باشید که منطقه ایمنی برای پارک کردن خودروی شما وجود نداشته باشد. در این صورت با احتیاط کامل و به صورت آهسته حرکت کنید. این حالت یک جریان هوای ثابت را وارد موتور خودرو می‌کند و می‌تواند تا حدی منجر به خنک شدن طبیعی آن شود. اما هرگز خودروی روشن مانده را در حالت استراحت رها نکنید، زیرا ممکن است شرایط بدتر شده و گرمای اضافی ایجاد شود.

بخاری دستگاه را روشن کنید

شاید این پیشنهاد کمی غیر عاقلانه به نظر برسد، خصوصاً وقتی در گرمای تابستان قرار دارید. اما تجربه نشان داده است که خاموش کردن کولر خودرو و در مقابل، روشن کردن بخاری می‌تواند هوای گرم اضافی موتور را خارج کند و باعث خنک شدن آن شود.

پنجره‌های ماشین را باز کنید

کار دیگری که باید در هنگام جوش آوردن ماشین انجام دهید، این است که تمام پنجره‌های جلو و عقب خودرو را باز کنید. این کار باعث می‌شود تا حدی که می‌توانید، به خروج گرما از ماشین کمک کنید.

کاپوت خودرو را در زمان مناسب باز کنید

یکی از اشتباهات رایج رانندگان، خصوصاً افرادی که تجربه کمتری در تعمیر و نگهداری ماشین دارند، این است که کاپوت خودروی خود را هنگام جوش آوردن موتور آن بالا می‌برند. اما شما بلافاصله بعد از توقف خودرو و خاموش کردن موتور آن نباید کاپوت را باز کنید. بسته به اینکه چقدر با خودرو کار کرده اید، مایع خنک کننده موجود در خودرو که داغ شده است، می‌تواند تحت فشار قرار بگیرد. به همین دلیل وقتی که کاپوت خودرو خنک شد، آن را باز کنید. در برخی از مواقع این زمان حتی ممکن است تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. در چنین شرایطی باید کمی صبور باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا